1648862.jpg
Merri palauttaa lokkia. (Kuva: Teemu Järvinen)


Merrin tulos Nomen Alo-luokasta oli oikeastaan odotettu, tiesin parin viimeisimmän kimppatreenin perusteella ettemme ole ihan vielä kokeen vaatimalla tasolla. Kun tuli kesän myötä ampumiset ja vesityöt mukaan harjoituksiin, niin Merrillä kiehuu pannu yli ja maltti on tipotiessään.

Ensimmäisenä kokeessa oli helppo maaohjaus. Siis todellakin paljon lyhyempi matka kuin mitä treeneissä tehdään ja ohjaus on vielä Merrillä se yksi vahvimpia alueita. Ensimmäisellä lähetyksellä lähti hyvin, mutta mun olisi pitänyt kerran vahvistaa eteen käskyllä, kun Merri oli menossa, kaarsi liian aikaisin pois ja kutsuin koiran luo. Toinen lähetys oli multa sitten tosi sähellystä ja Merri ajautui kohti lähellä ollutta hakuruutua. Sain kutsuttua sen sieltä pois ajoissa ja kolmas lähetys sitten onnistui. Oli kyllä ohjaajalta tosi sähellystä tämä osuus.

Seuraavana oli kakkosmarkkeeraus veteen ja rantaveteen ja tässä jouduin heittojen aikana käskyttämään Merriä kovasti, että sain sen pysymään sivulla. Ensimmäisen haki ensin ja palautti sivuun, joten joutui juoksemaan rantaa pitkin tuomaan linnun mulle, juuri ja juuri ennen mua ehti pudottamaan maahan. Toista heittoa Merri ei sitten muistanutkaan, ehkä siinä häiritsi markkeerausta se mun komentelu.

Viimeisenä oli sitten hakuruutu ja Merri toi kaksi lintua hyvin, ensimmäisen lähempää ja toisen ihan hakualueen takaa. Sitten loppuikin Merriltä hakuinto ja teki jotain mitä ei ennen ole tehnyt, eli kävi seisahtumassa kahden riistan lähettyvillä, mutta ei tuonut niitä mulle! Molempien kohdalla kyllä tuijotti mua hetken... Lopulta järsi keppejä mun jaloissa.

Eniten mua harmitti kokeessa Merrin jumpitus. On tehnyt sitä kyllä ennenkin, kun olen jännittänyt. Oli jotenkin tosi uppiniskainen ja haluttoman oloinen. No, ainakin tuli selväksi mitä treenataan kesällä, eli malttia ja tottelevaisuutta. Markkeerauksiakin on syytä treenailla, Merri ei ole luonnostaan kovin hyvä markkeeraaja. Kokeisiin en aio ilmoitella, mutta jos saan nyt itsestäni armotonta treenausta irti, niin voin harkita asiaa uudelleen loppusyksystä.